Search
Close this search box.

چگونگی چاپ روی کامپوزیت

چاپ روی کامپوزیت

فهرست

با استفاده از دستگاه‌های جدیدی همچون فلت بِد، امروزه می‌توان روی هر نوع ماده‌ای اقدام به چاپ کرد. این دستگاه دارای مکنده ای است که با آن، مواد به خوبی ثابت نگه داشته می‌شوند و حرکت نمی‌کنند. با استفاده از این دستگاه، امکان درج تصاویر شفاف و واضح روی کامپوزیت به خوبی امکان‌پذیر است.

در واقع باید گفت زیباترین تولیدات چاپ فلت بِد که عمدتا در تولیدات تبلیغاتی کاربرد دارد؛ چاپ روی کامپوزیت است. جهت آشنایی بیشتر شما با این موضوع، پرمیوم باند در این مقاله به بررسی کامپوزیت و نحوه چاپ آن، کاربردهای این نوع چاپ و قیمت آن پرداخته است.

چاپ روی کامپوزیت با دستگاه فلت بد

فلت بد، نام دستگاهی است که از آن برای چاپ روی کامپوزیت می‌توان بهره برد. دستگاه فلت بِد با قابلیت چاپ در شش رنگ و هشت رنگ، امکان چاپ روی کامپوزیت را به خوبی میسر کرده است. بعد از انجام چاپ روی این ورق‌ها با دستگاه فلت بد، معمولا از روکش یو وی برای دوام و ماندگاری بالا و ایجاد قابلیت شستشو استفاده می‌شود.

جنس کامپوزیت و ماندگاری چاپ

ورق‌های کامپوزیت انواع مختلفی دارند که در بازار، نوع آلومینیومی آن بسیار برای چاپ مناسب است. این ورق‌ها از جنس لایه پلی اتیلن‌ هستند که دو طرف آن‌ها با ورق‌های آلومینیومی پوشیده شده است. یک سوی این ورق که در فرآیند چاپ از آن استفاده شده؛ دارای پوشش رنگی است. لایه دیگر که محتوا روی آن چاپ می‌شود از ویژگی‌هایی مانند وزن اندک، نگهداری آسان، دوام خوب و خاصیت ضد آب و ضد حریق برخوردار است.

دستگاه مورد نیاز برای چاپ کامپوزیت

برای آنکه جوهر بکار رفته در فرایند چاپ در دستگاه فلت بد سریعا خشک شود، از لامپ‌های uv (ماوراء البنفش) استفاده می‌گردد. به دلیل خشک شدن سریع جوهر در این روش، وضوح تصاویر بسیار بالا می باشد. از دیگر دلایل شفافیت تصاویر، عدم لرزش و حرکت آن در ضمن فرایند چاپ است.

استفاده از کاور وارنیش در چاپ کامپوزیت با فلت بِد

به منظور آنکه چاپ روی کامپوزیت از دوام بیشتری برخوردار باشد، معمولا سطح چاپ را با کاور وارنیش می‌پوشانند. این کاور به عنوان یک لایه محافظ عمل کرده و سبب ماندگاری بالاتر جوهر در برابر عوامل محیطی و جوی می‌شود. همچنین از چاپ در برابر آسیب‌هایی همچون خراشیدگی یا ساییدگی محافظت می‌کند. در پایان معمولا از برش‌های CNC برای زیبایی بیشتر این ورق‎‌ها استفاده می‌کنند.

مطالعه بیشتر:  انواع کامپوزیت بین کابینتی (کیفیت و طرح‌ها و رنگ‌ها)

چاپ روی کامپوزیت

 ابعاد کامپوزیت مناسب چاپ با دستگاه فلت بد

ورق‌های کامپوزیت در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی در بازار موجود هستند که انتخاب آن بر طبق سلیقه و نوع نیاز مشتری است. این ورق‌ها در ابعاد ۳۲۰×۱۲۵ و ضخامت ۲ الی ۵ میلی در بازار یافت می‌شوند. در صورتی که در چاپ از ورق کامپوزیت بی‌کیفیت استفاده کنید؛ قطعا شاهد کمرنگ شدن محتوای چاپ شده خواهید بود.

چاپ سفارشی بر روی کامپوزیت

به دلیل قابلیت تولید و توانمندی بالای کارخانه و استفاده از دستگاه فلت بد در چاپ انواع طرح های مورد نظر مشتری بر روی ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت، کافی است سفارش دهنده فایل مدنظر خود را برای چاپ بفرستد. این فایل باید دارای رزولوشن بالا باشد تا کارشناسان با تنظیم قدرت و سرعت مناسب دستگاه فلت بد، عملیات چاپ را انجام دهند.

مشخصه‌های چاپ روی کامپوزیت

در چاپ روی کامپوزیت معمولا از جوهرهای مقاوم در برابر شرایط محیطی همچون باران، نور خورشید و خراشیدگی استفاده می‌شود. امکان چاپ طرح‌ها، تصاویر، نوشته‌ها و نقش‌های مختلف بر روی ورق‌های کامپوزیت وجود دارد. طرح چاپ شده از مقاومت خوبی در برابر رنگ‌پریدگی، محو شدگی و تغییر تصویر و طرح برخوردار است.

چاپ مستقیم روی کامپوزیت

اگر قصد چاپ مستقیم کامپوزیت را دارید؛ بهتر است بر روی سطوح یکدست و صاف این کار را انجام دهید. سطح کامپوزیت سفید است؛ بنابراین به رنگ سفید (که به آن رنگ پنجم هم می‌گویند) نیازی ندارید. اما اگر به دنبال چاپ uv کامپوزیت هستید، باید بدانید که این نوع چاپ از استحکام و ماندگاری بسیار بالایی برخوردار است. سطح آن ضدآب و عایق بوده و در مقایسه با دیگر مواد، از قیمت پایینی برخوردار است.

مطالعه بیشتر:  انواع سایبان و ساخت سایبان با کامپوزیت

مراحل انجام چاپ روی کامپوزیت

شما می‌توانید کلیه طرح‌های دلخواه خود را بر روی کامپوزیت چاپ کنید. برای انجام این کار کافی است مراحل زیر طی شود:

۱-آماده کردن کامپوزیت:

معمولا آماده سازی ورق کامپوزیت قبل از چاپ در این مرحله انجام می‌شود. برای این کار باید سطح ورق صاف و کاملا یکدست باشد. مراحل آماده سازی معمولا با استفاده از سنباده انجام می شود.

۲-طراحی طرح اولیه:

طرحی که مدنظر دارید را برای چاپ آماده نمایید. البته می‌توانید این کار را با کمک گرفتن از نرم افزارهای طراحی گرافیکی انجام دهید.

۳-چاپ:

با کمک یک دستگاه دیجیتال می‌توان جوهر را بر روی سطح ورق کامپوزیت چاپ کرد. دستگاه‌های چاپ دیجیتال از تنوع زیادی برخوردارند و مدل‌های مختلفی از آن‌ها در بازار وجود دارد که از آنها جهت چاپ ورق کامپوزیت استفاده می‌کنند. این در حالی است که شناخته شده‌ترین و رایج‌ترین دستگاه جهت چاپ بر روی ورق کامپوزیت، دستگاه فلت بد است.

۴- خشک شدن جوهر:

جوهری که با آن ورق کامپوزیت را طرح می‌زنند، باید سریع خشک شود. این کار به منظور ممانعت از پخش شدن جوهر و عمدتا با استفاده از یک لامپ uv انجام می‌شود.

قیمت چاپ روی کامپوزیت

قیمت چاپ روی کامپوزیت با توجه به مولفه‌هایی همچون متراژ، ابعاد و ضخامت کامپوزیت و زمان محاسبه می‌شود. یکی از مزایای ورق کامپوزیت این است که قیمت چاپ روی آن نسبت به مواد دیگر، مقرون به صرفه است و براساس مترمربع محاسبه می‌شود.

در پایان باید بگوییم که استفاده از دستگاه فلت بد یو وی از برترین شیوه‌های موجود برای چاپ روی ورق کامپوزیت است. با چاپ بر روی ورق‌های کامپوزیت می‌توانید سرعت بالا و کیفیت بالای چاپ را تجربه کرده و امکان شستشوی هر آنچه چاپ می‌شود را داشته باشید.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده‌ی تمام نظرات

مقالات برتر

آخرین مقالات