Search
Close this search box.

ابعاد ورق کامپوزیت و ضخامت آن

ابعاد ورق کامپوزیت باید با در نظر گرفتن محیط و شرایط استفاده مشخص شود.

فهرست

کامپوزیت در طی چندین دهه اخیر، جزو پرکاربردترین و بهترین متریال‌ها در صنعت ساخت‌وساز است. ورق‌‌های کامپوزیت با توجه به نوع استفاده در صنعت می‌توانند در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید شوند. آیا می‌دانید ابعاد ورق کامپوزیت چقدر است و با چه ضخامتی تولید می‌شود؟

 اندازه ۳۲۰×۱۲۵ سانتی‌متر به عنوان ابعاد استاندارد این محصول شناخته می‌شود؛ اما آیا از این واقعیت مطلع هستید که انواع مختلف آن از جمله دکینگ، روکش و پانل آلومینیومی با ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌گردند؟ هدف از این تنوع را می‌توان به عملکرد و زیبایی برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های ساختمانی نسبت داد. اگر کنجکاو هستید تا بیشتر درباره ابعاد متنوع ورق کامپوزیت بدانید، با ما همراه شوید.

اندازه و ابعاد استاندارد ورق کامپوزیت

ورق‌های کامپوزیت در حالت استاندارد با ابعاد اولیه ۳۲۰×۱۲۵ سانتی‌متری به بازار عرضه می‌شوند. در حالت کلی ابعاد کامپوزیت به صورت استاندارد برای استفاده به عنوان عایق‌پوششی مناسب است. اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید که این متریال‌ها به صورت استاندارد مساحتی بالغ بر ۴ مترمربع دارند. مهم‌ترین ویژگی که منجر به کارایی هر چه بیشتر کامپوزیت در صنایع مختلف شده، قابلیت شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی ابعاد این متریال است.

بیشترین و کمترین ابعاد و اندازه کامپوزیت

حداقل ابعادی که شما می‌توانید برای تولید پانل‌های کامپوزیتی خود سفارش دهید ابعاد ۸۰X125 سانتی‌متر است. از طرفی دیگر، تحت هیچ شرایطی نمی‌توان بیشتر از ابعاد ۱۵۰X600 سانتی‌متر را برای تولید ورق‌های کامپوزیتی در نظر گرفت!

بهترین ابعاد ورق کامپوزیت نما

ابعاد نماپوش کامپوزیت یکی از اصلی‌ترین معیارهای مدیران پروژه‌ها در تهیه متریال کامپوزیتی برای نمای سازه است. در حالت کلی ابعاد نماهای داخلی با نمای خارجی متفاوت است. به همین دلیل باید برای هر کدام از این بخش‌های سازه پانل‌های کامپوزیتی با ابعاد متفاوت را تهیه کرد.

بهترین ابعاد ورق کامپوزیت برای بخش داخلی نما سازه، ابعاد ۲٫۴۴X1.22 است. البته در موارد عمده‌ای برای بخش خارجی نما ابعاد کامپوزیت ۳٫۲۰X1.25 انتخاب می‌شود.

ابعاد استاندارد تولید ورق کامپوزیت

طول و عرض ورق کامپوزیت باید چقدر باشد؟

برای اینکه بهتر بتوانید با ابعاد ورق کامپوزیت آشنا شوید، باید بدانید که طول و عرض این ورق‌ها چقدر هستند. شرکت پرمیوم باند یکی از معتبرترین مراجع تخصصی تولید انواع ورق کامپوزیت در ایران است. در این مجموعه ابعاد ۳٫۲۰X 1.25 سانتی‌متر برای طول و عرض ورق کامپوزیت انتخاب می‌شود. به بیانی ساده‌تر، ورق‌های کامپوزیتی با طول ۳ متر و ۲۵ سانتی‌متر و عرض ۱ متر و ۲۵ سانتی‌متر است. به همین دلیل در مطالب فوق ذکر گردید که ابعاد کلی ورق‌های کامپوزیتی در حدود ۴ متر است!

ضخامت ورق کامپوزیت

ورق‌های کامپوزیتی پرمیوم باند با ضخامت ۴ میلی‌متر تولید می‌شوند. لایه‌های آلومینیومی به طور معمول دارای ضخامت ۰٫۵ میلی‌متر هستند. اما برای کاربردهای خاص، ضخامت‌های غیرمعمول مانند ۰٫۳ میلی‌متر یا کمتر از آن برای سقف کاذب و دکوراسیون داخلی نیز تولید می‌گردد.

همچنین، نمونه‌هایی از پلی‌اتیلن مرکزی با ضخامت‌های ۱٫۵ و ۵٫۵ میلی‌متر در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که ضخامت کل ورق کامپوزیت را نباید با ضخامت پوسته آلومینیوم اشتباه گرفت. ضخامت کل ورق‌ها در همه ابعاد ۴ میلی‌متر است و مشتریان باید ضخامت آلومینیوم خود را مشخص کنند.

مطالعه بیشتر:  درز انقطاع چیست و پوشش درز انقطاع با ورق کامپوزیت

مطالعه بیشتر:  سنگ کامپوزیت چه کاربرد و مزایایی دارد؟

در برخی موارد نیز ممکن است ضخامت ورق کامپوزیت به ۵ میلی‌متر یا بیشتر هم میلی‌متر هم برسد، اما میزان ضخامت این متریال‌ها دقیقاً بر اساس نوع کاربری و محلی که قرار است نصب شوند انتخاب می‌گردد.

ضخامت انواع ورق کامپوزیت

یکی از نکات مهمی که در مورد ضخامت ورق کامپوزیت کمتر به آن پرداخته شده، انتخاب این ضخامت بر اساس نوع ورق‌ها متغیر بوده در ادامه ضخامت استاندارد مربوط به هر یک از انواع ورق‌های کامپوزیت را معرفی می‌کنیم:

  • ضخامت ورق کامپوزیت تابلو: ۰.۱۸ میلی‌متر
  • ضخامت ورق کامپوزیت اکونومی و اسپشیال: متغیر
  • ضخامت ورق پی وی دی اف و نانوشاینینگ: ۰.۳ الی ۰.۵ میلی‌متر

آشنایی با انواع تکنولوژی ابعاد ورق کامپوزیت

مجموعه پرمیوم باند با بهره‌گیری از برخی تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی برش‌کاری توانسته دقت خود را در برش ورق‌های کامپوزیت بسیار بالا برده؛ در عین حال پروسه برش و آماده‌سازی پانل‌های کامپوزیتی با استفاده از این تکنولوژی‌ها بسیار ساده‌تر همچنین مقرون‌به‌صرفه‌تر گردیده به همین دلیل است که قیمت و ابعاد ورق کامپوزیت در این مجموعه بسیار مناسب و به دقیق‌ترین شکل ممکن تولید می‌شود! برای دقیق‌تر شدن هر چه بیشتر اندازه ورق کامپوزیت، پرمیوم باند از فناوری استفاده می‌کند:

برش و لبه‌های ورق کامپوزیت

بسیاری از عرضه‌کنندگان ورق‌های کامپوزیت، امکان برش ورق به ابعاد دلخواه مشتری را فراهم می‌کنند. برش طولی تا حداکثر ۶ متر و برش عرضی بدون محدودیت امکان‌پذیر است. همچنین، لبه‌های ورق کامپوزیت می‌توانند صاف یا خم‌دار باشند. لبه‌های صاف برای سطوح ساده و لبه‌های خم‌دار برای سطوح منحنی و قوس‌دار به کار می‌روند. لبه‌های خم‌دار، تنوع و زیبایی بیشتری به نما می‌بخشند.

محاسبه مساحت و وزن ورق کامپوزیت

برای محاسبه مساحت یک ورق کامپوزیت، کافی است طول و عرض آن را در هم ضرب کنید. برای یک ورق استاندارد ۱۲۵×۳۲۰ سانتی‌متر، این مساحت ۴ مترمربع خواهد بود. وزن یک ورق به ضخامت و نوع هسته استفاده شده در آن بستگی دارد. به طور میانگین، وزن یک مترمربع از ورق ۰٫۵ میلی‌متر با هسته پلی‌اتیلن حدود ۵٫۵ کیلوگرم است.

ابعاد ورق کامپوزیت بر چه اساس تعیین می‌شود؟

ابعاد کامپوزیت متناسب با نوع، کیفیت و هدف محصول، متفاوت است. چند نمونه از ابعاد ورق کامپوزیت را می‌توان به شرح زیر معرفی نمود:

مطالعه بیشتر:  برترین ورق کامپوزیت (انواع برندهای ورق کامپوزیت)

ابعاد روکش کامپوزیت:

این محصول نوعی ورق کامپوزیت است که برای پوشش دیوارهای خارجی یا داخلی ساختمان‌ها به کار می‌رود و برای ساخت آن‌ها از آلومینیوم یا ورق‌های فلزی دیگر استفاده می‌شود که با رنگ‌ها و پرداخت‌های متفاوتی پوشیده شده‌اند. ضخامت ابعاد روکش کامپوزیت از ۲ تا ۶ میلی‌متر متغیر است.

پانل کامپوزیت آلومینیوم:

پانل کامپوزیت آلومینیوم برای نمای ساختمان، تابلوسازی، دکوراسیون داخلی و عایق کاری کاربرد دارد. این محصول از دو ورق آلومینیومی نازک ساخته می‌شود که به یک هسته پلی اتیلن چسبانده شده است و ابعاد و ضخامت آن کاملا مانند ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی می‌باشد .

مطالعه بیشتر:  نمای کامپوزیت مغازه (قیمت و نمونه های جذاب)

قیمت انواع ابعاد ورق کامپوزیت

قیمت ورق کامپوزیت نسبت به ابعاد آن متفاوت بوده؛ بنابراین هر چه ابعاد و ضخامت این متریال بیشتر شود، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

جهت استعلام قیمت می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

علاوه بر موارد بیان شده، عوامل دیگری نیز بر قیمت این محصول اثرگذار است که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رنگ و طرح (طرح چوب، هایگلاس، طرح سنگ، شاین دار و…)
  • کیفیت
  • برند تولیدکننده

تعیین ابعاد ورق کامپوزیت باید با توجه به نقاط ضعف و نیازهای ساختاری صورت گیرد.

ابعاد ورق کامپوزیت بر چه اساس تعیین می‌شود؟

ابعاد کامپوزیت متناسب با نوع، کیفیت و هدف محصول، متفاوت است. چند نمونه از ابعاد ورق کامپوزیت را می‌توان به شرح زیر معرفی کرد:

ابعاد روکش کامپوزیت:

این محصول نوعی ورق کامپوزیت است که برای پوشش دیوارهای خارجی یا داخلی ساختمان‌ها به کار می‌رود و برای ساخت آن‌ها از آلومینیوم یا ورق‌های فلزی دیگر استفاده می‌شود که با رنگ‌ها و پرداخت‌های متفاوتی پوشیده شده‌اند. ضخامت ابعاد روکش کامپوزیت از ۲ تا ۶ میلی‌متر متغیر است.

پانل کامپوزیت آلومینیوم:

پانل کامپوزیت آلومینیوم برای نمای ساختمان، تابلوسازی، دکوراسیون داخلی و عایق کاری کاربرد دارد. این محصول از دو ورق آلومینیومی نازک ساخته می‌شود که به یک هسته پلی اتیلن چسبانده شده است و ابعاد و ضخامت آن کاملا مانند ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی می‌باشد .

سؤالات متداول درباره ابعاد ورق کامپوزیت

شاید شما هم مانند بسیاری از افراد با برخی سؤالات پرتکرار و مبهم در رابطه با سایز ورق کامپوزیت و چگونگی تعیین آن مواجه شوید. در این بخش قصد داریم به چند مورد از مهم‌ترین این سؤالات پاسخ کامل دهیم.

ورق کامپوزیت در ابعاد مختلفی از جمله ۳۲۰×۱۲۵ سانتی‌متر تولید می‌شود. همچنین دیگر ابعاد و ضخامت‌ها برای انواع مختلفی از آن وجود دارد.

 

  •  هر ورق کامپوزیتی در حالت استاندارد باید حدود ۲۰ کیلوگرم وزن داشته باشد.

ورق‌های کامپوزیتی اغلب با ضخامت ۴ میلی‌متر تولید می‌شوند. ضخامت استاندارد لایه‌های آلومینیومی  ۰.۵ میلی‌متر است.

ابعاد ورق کامپوزیت بر اساس نوع، کیفیت، و هدف محصول تعیین می‌شود.

  •  ابعاد ورق کامپوزیت و میزان ضخامت آن دو فاکتور بسیار مهم در تعیین قیمت این متریال است. البته علاوه بر این دو مورد، نوع مواد اولیه به‌کاررفته هم تأثیر بالقوه‌ای در قیمت نهایی ورق کامپوزیت دارد.
  •  شرکت پرمیوم باند در حال حاضر بهترین و تخصصی‌ترین مرجع برای تولید انواع ورق کامپوزیت با ابعاد سفارشی است.

نکته پایانی در مورد اندازه و ابعاد استاندارد ورق کامپوزیت

در این مطلب از پرمیوم باند سعی کردیم تا به صورت دقیق و شفاف تمامی اطلاعات مورد نیاز در رابطه با ابعاد ورق کامپوزیت را در اختیار شما قرار دهیم. ورق کامپوزیت یکی از متریال‌هایی است که برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می‌شود و انواع مختلفی دارد.

ضخامت و ابعاد ورق کامپوزیت بر روی  قیمت آن اثر مستقیم می‌گذارد. تنوع طرح و رنگ بالای ورق کامپوزیت، یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن‌ها به شمار می‌رود.

انواع ورق کامپوزیت پرمیوم باند دقیقاً بر اساس نیاز مشتریان و ابعاد سفارشی تولید می‌شود. اما باید توجه داشته باشید که هزینه سفارشی‌سازی ابعاد این ورق‌ها با ابعاد استاندارد متفاوت خواهد بود. 

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده‌ی تمام نظرات

مقالات برتر

آخرین مقالات