Search
Close this search box.

ابعاد ورق کامپوزیت و ضخامت آن

ابعاد ورق کامپوزیت باید با در نظر گرفتن محیط و شرایط استفاده مشخص شود.

فهرست

ابعاد ورق کامپوزیت از جوانب مختلف برای صنایع مختلفی اهمیت دارند. آیا می‌دانید ورق کامپوزیت در صنعت ساخت و ساز چه ابعاد و اندازه‌های متنوعی دارد؟ اگرچه اندازه ۳۲۰×۱۲۵ سانتی‌متر به عنوان استاندارد این محصول شناخته می‌شود، اما آیا از این واقعیت مطلع هستید که انواع مختلف آن از جمله دکینگ، روکش و پانل آلومینیومی با ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌گردند؟ هدف از این تنوع چیست جز اینکه بهترین عملکرد و زیبایی را برای طیف گسترده‌ای از پروژه‌های ساختمانی فراهم آورند؟ اگر کنجکاو هستید تا بیشتر درباره ابعاد متنوع ورق کامپوزیت بدانید، با ما همراه شوید.

ابعاد استاندارد ورق کامپوزیت

اندازه ورق کامپوزیت به صورت استاندارد ۳۲۰ در ۱۲۵ سانتی متر است. ورق‌های کامپوزیت استاندارد معمولاً مساحتی در حدود ۴ متر مربع دارند. امروزه تمام برندها، ورق‌های کامپوزیت را در این ابعاد طراحی و تولید می‌کنند. 

ابعاد ورق کامپوزیت باید با دقت تعیین شوند تا به تعادل و استحکام ساختار کمک کنند.

البته اگر مصرف کننده به ابعاد دیگری نیاز داشته باشد، می‌تواند با توجه به نیاز پروژه، آن را سفارش دهد. حداقل ابعاد سفارشی ۶۰ در ۱۲۵ سانتی متر و حداکثر ۱۵۰ در ۶۰۰ سانتی متر است. تولید ابعاد سفارشی زمانبر و پرهزینه تر از ابعاد استاندارد است.

ضخامت ورق کامپوزیت

ورق‌های کامپوزیتی پرمیوم باند با ضخامت ۴ میلی متر تولید می‌شوند. لایه‌های آلومینیومی به‌طور معمول دارای ضخامت ۰٫۵ میلی‌متر هستند. اما برای کاربردهای خاص، ضخامت‌های غیرمعمول ۰٫۳ میلی متر برای سقف کاذب و دکوراسیون داخلی و ۰٫۷ میلی متر برای مکان‌هایی که نیاز به استحکام بیشتری دارند نیز تولید می‌شود.

همچنین، نمونه‌هایی از پلی‌اتیلن مرکزی با ضخامت‌های ۲ و ۵ میلی‌متر در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. باید توجه داشت که ضخامت کل ورق کامپوزیت را نباید با ضخامت پوسته آلومینیوم اشتباه گرفت. ضخامت کل ورق‌ها در همه ابعاد ۴ میلی‌متر است و مشتریان باید ضخامت آلومینیوم خود را مشخص کنند.

برش و لبه‌های ورق کامپوزیت

بسیاری از عرضه کنندگان ورق‌های کامپوزیت، امکان برش ورق به ابعاد دلخواه مشتری را فراهم می‌کنند. برش طولی تا حداکثر ۶ متر و برش عرضی بدون محدودیت امکان پذیر است. همچنین، لبه‌های ورق کامپوزیت می توانند صاف یا خم دار باشند. لبه‌های صاف برای سطوح ساده و لبه‌های خم‌دار برای سطوح منحنی و قوس دار به‌کار می‌روند. لبه‌های خم دار، تنوع و زیبایی بیشتری به نما می‌بخشند.

مطالعه بیشتر:  بررسی سقف کامپوزیت و انواع آن

محاسبه مساحت و وزن ورق کامپوزیت

برای محاسبه مساحت یک ورق کامپوزیت، کافی است طول و عرض آن را در هم ضرب کنید. برای یک ورق استاندارد ۱۲۵×۳۲۰ سانتی متر، این مساحت ۴ مترمربع خواهد بود. وزن یک ورق به ضخامت و نوع هسته استفاده شده در آن بستگی دارد. به طور میانگین، وزن یک ورق ۰٫۵ میلی متر با هسته پلی اتیلن حدود ۵٫۵ کیلوگرم در هر مترمربع و برای ورق ۰٫۷ میلی متری این وزن به ۷٫۵ کیلوگرم می‌رسد.

قیمت انواع ابعاد ورق کامپوزیت

ابعاد و قیمت ورق کامپوزیت بهم مرتبط بوده و با توجه به سایز ورق کامپوزیت، قیمت ورق‌های کامپوزیت با همدیگر متفاوت می‌شوند. هر چه ابعاد و ضخامت این متریال بیشتر شود، قیمت آن نیز بالاتر می‌رود.

جهت استعلام قیمت می‌توانید با شماره‌های زیر تماس بگیرید:

علاوه بر این‌ها، عوامل دیگری نیز روی قیمت این محصول اثر می‌گذارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • رنگ و طرح (طرح چوب، هایگلاس، طرح سنگ، شاین دار و…)
  • کیفیت
  • برند تولید کننده

تعیین ابعاد ورق کامپوزیت باید با توجه به نقاط ضعف و نیازهای ساختاری صورت گیرد.

ابعاد ورق کامپوزیت بر چه اساس تعیین می‌شود؟

ابعاد کامپوزیت متناسب با نوع، کیفیت و هدف محصول، متفاوت است. چند نمونه از ابعاد ورق کامپوزیت را می‌توان به شرح زیر معرفی کرد:

ابعاد دکینگ کامپوزیت:

دکینگ کامپوزیت نوعی از این محصول به‌شمار می‌رود که برای کف‌پوش و نرده‌ی فضای باز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع، از الیاف چوب و رزین‌های پلاستیکی ساخته می‌شود که در برابر پوسیدگی، حشرات و هوا مقاوم هستند. ابعاد عرشه کامپوزیت با ضخامت و عرض ۲۴ در ۱۴۰ میلی‌متر تا ۲۰ در ۱۴۰ میلی‌متر و با طول ۳۶۵ سانتی‌متر تا ۶۰۹ سانتی‌متر شکل می‌گیرند.

مطالعه بیشتر:  سنگ کامپوزیت چه کاربرد و مزایایی دارد؟

ابعاد روکش کامپوزیت:

این محصول نوعی ورق کامپوزیت است که برای پوشش دیوارهای خارجی یا داخلی ساختمان‌ها به کار می‌رود و برای ساخت آن‌ها از آلومینیوم یا ورق‌های فلزی دیگر استفاده می‌شود که با رنگ‌ها و پرداخت‌های متفاوتی پوشیده شده‌اند. ضخامت ابعاد روکش کامپوزیت از ۲ تا ۶ میلی‌متر متغیر است.

پانل کامپوزیت آلومینیوم:

پانل کامپوزیت آلومینیوم برای نمای ساختمان، تابلوسازی، دکوراسیون داخلی و عایق کاری کاربرد دارد. این محصول از دو ورق آلومینیومی نازک ساخته می‌شود که به یک هسته پلی اتیلن چسبانده شده است و ابعاد آن را برای عرض ۲۱۹ در ۲۴۳۸ میلی‌متر تا ۱۵۲۴ در ۳۰۴۸ میلی‌متر و برای طول ۲ میلی‌متر در نظر می‌گیرند. ضخامت آن نیز حدود ۶ میلی‌متر محاسبه می‌شود.

جمع‌بندی ابعاد ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت یکی از متریال‌هایی است که برای نمای داخلی و بیرونی ساختمان استفاده می‌شود و انواع مختلفی دارد. ضخامت و ابعاد ورق کامپوزیت بر روی  قیمت آن اثر مستقیم می‌گذارد. تنوع طرح و رنگ بالای ورق کامپوزیت، یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن‌ها به شمار می‌رود.

ورق کامپوزیت در ابعاد مختلفی از جمله ۳۲۰×۱۲۵ سانتی‌متر تولید می‌شود. همچنین دیگر ابعاد و ضخامت‌ها برای انواع مختلفی از آن وجود دارد.

 

ورق‌های کامپوزیتی اغلب با ضخامت ۴ میلی‌متر تولید می‌شوند. ضخامت استاندارد لایه‌های آلومینیومی  ۰.۵ میلی‌متر است.

ابعاد ورق کامپوزیت بر اساس نوع، کیفیت، و هدف محصول تعیین می‌شود.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده‌ی تمام نظرات

مقالات برتر

آخرین مقالات