Search
Close this search box.

ساخت خانه با کامپوزیت در ایران امکان پذیر است؟

ساخت خانه با کامپوزیت

فهرست

اگر موضوع ساخت خانه با کامپوزیت برای شما هم جالب است پیشنهاد می‌کنیم مقاله پرمیوم باند را تا انتها مطالعه کنید. استفاده از مصالح ساختمانی جدید در ساخت خانه، باعث ایجاد تحولی بزرگ در صنعت ساختمان سازی شده است. متریال‌های مدرن ساختمانی، کاربرد و تنوع زیادی دارند؛ درنتیجه شرایطی را فراهم می‌کنند تا مهندسان بتوانند طرح‌های پیچیده و ناممکن خود را اجرا نمایند. کامپوزیت یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی است که امروزه استفاده از آن در کاربردهای مختلف روز به ‌روز افزایش می‌یابد.

کامپوزیت چیست؟

ورق کامپوزیت به‌عنوان یکی از مصالح ساختمان سازی، از ترکیب دو یا چند ماده مشخص ساخته می‌شود؛ موادی که در تولید کامپوزیت استفاده می‌شوند؛ از لحاظ شیمیایی مجزا بوده و در یکدیگر حل نمی‌شوند و به عبارتی غیر محلول هستند. کامپوزیت نسبت به مصالح طبیعی ساختمانی دارای قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاصی است که آن را از دیگر متریال‌های ساخت و ساز متمایز می‌کند. این مصالح مدرن ساختمانی مقاومت بالایی دارند و باعث افزایش عمر سازه می‌شوند.

اهمیت ساخت خانه با کامپوزیت

از جهات مختلف می‌توان ارزش ساخت خانه با کامپوزیت را بررسی کرد و به اهمیت استفاده از کامپوزیت در صنعت ساخت و ساز پی برد. قیمت کامپوزیت در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی طبیعی، کمتر است؛ بنابراین کاربرد این متریال در پروژه‌های ساختمانی بزرگ نه تنها می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های ساخت و ساز را کاهش دهد؛ بلکه از استخراج بیشتر مصالح و منابع طبیعی نیز جلوگیری می‌کند و سرعت عمل را افزایش می‌دهد.

موضوع دیگر وزن سبک ورق‌های کامپوزیت‌ نسبت به دیگر مصالح ساختمانی است که باعث کاهش بار اضافی ساختمان می‌شود و ساختمان را از داشتن ستون‌های قوی برای نگه داشتن سقف بی‌نیاز می‌کند. همین عامل می‌تواند هزینه‌های ساخت‌وساز را به میزان بسیار زیادی کاهش دهد و سرعت را چند برابر کند.

کیفیت و طول عمر بنای ساخته شده از کامپوزیت در مقایسه با ساختمان بنا شده با مصالح طبیعی، بیشتر و بالاتر است؛ زیرا مصالح طبیعی ساختمانی در اثر عوامل جوی دچار فرسودگی می‌شوند که مرمت کردن آن، کار دشواری خواهد بود. به همین دلیل امروزه برای افزایش مقاومت سازه و طول عمر بنا، استفاده از مواد کامپوزیتی در ساختمان‌سازی بسیار توصیه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

مطالعه بیشتر:  ابعاد ورق کامپوزیت و ضخامت آن

کاربرد کامپوزیت در صنعت ساختمان‌سازی

امروزه استفاده از کامپوزیت در ساختمان‌سازی و ساخت خانه بسیار مورد توجه قرار گرفته است؛ به‌طوری که با پلیمرهای مقاوم و مستحکم کامپوزیت می‌توان تجهیزات ساختمانی زیادی از جمله سقف‌های کاذب، در و پنجره، پارتیشن، پوشش بام ساختمان‌ها، نما کاری ساختمان، لوازم سرویس بهداشتی مانند: کابین روشویی‌ها، وان و سینک را ساخت. علاوه بر استفاده از کامپوزیت در نمای بیرونی، می‌توان در ساخت اجزای دیگر مثل پروفیل‌ها، میلگردها و خرپاها نیز از آن استفاده کرد.

۱- استفاده ازکامپوزیت برای تهیه میلگرد

میلگردها از مصالح ضروری ساختمان هستند؛ امروزه از میلگردهای کامپوزیتی به عنوان آماتور در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌کنند؛ چرا که این پلیمر در برابر گرما، سرما و خوردگی مقاومت بالایی دارد و می‌تواند باعث استحکام بهتر و بیشتر ساختمان شود.

انواع میلگردهای کامپوزیتی بر اساس نوع پلیمر و فرآیند ساخت و ساز به سه گروه میلگردهای GFRP، CFRP و AFRP  تقسیم شده‌اند. هر یک از این نوع میلگردهای کامپوزیتی مشخصات خاصی دارند و برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شوند. بیشترین کاربرد کامپوزیت، در سازه‌های دریایی، سازه پارکینگ‌ها و عرشه پل‌ها است که در معرض رطوبت و شرایط جوی نامطلوبی قرار دارند.

۲- کاربرد کامپوزیت در تیر ها و پانل های ساختمان

تقویت تیرها و پانل‌ها با کامپوزیت، یکی دیگر از کاربردها و مزایای ساخت خانه با کامپوزیت است؛ زیرا این متریال نسبت به فلزات قدرت و استحکام بیشتری دارد. کامپوزیت به دلیل جابه‌جایی و چرخش آسان، در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد؛ همچنین در برابر طوفان و باد نیز مقاوم است و از نفوذ حشرات موذی به ساختمان جلوگیری می‌کند.

۳- ساخت خانه با کامپوزیت و استفاده از آن برای تهیه خرپاها

خرپاها سازه‌های مثلثی شکل هستند که می‌توانند نیروی کششی و فشار زیاد وارد شده بر ساختمان را تحمل کنند. مواد و مصالح به کار رفته در خرپا تضمین کننده طول عمر و مقاومت آن است؛ به همین دلیل برای ساخت این خرپاها از کامپوزیت استفاده می‌شود. این پلیمر باعث افزایش عمر سازه شده و وزن نهایی آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

مطالعه بیشتر:  ورق کامپوزیت cnc چیست؟ + کاربرد آن

ساخت خانه با کامپوزیت

۴- کاربرد کامپوزیت در ساخت ستون‌های ساختمان

مقابله با خوردگی مصالح فلزی در ساختمان سازی یکی از معضلات صنعت ساختمان است که لزوم به کارگیری رنگ‌ها و مواد مختلفی را موجب می‌شود. با این وجود باز هم با گذشت زمان، فلزات دچار زنگ زدگی خواهند شد و مقاومت ساختمان را کاهش می دهند. به همین دلیل ساخت خانه با کامپوزیت و کاربرد این متریال در ساخت ستون‌ها بسیار اهمیت دارد.

مزایای ساخت خانه با کامپوزیت

  • کم بودن وزن کامپوزیت نسبت به سایر مصالح و کاهش هزینه‌های پروژه ساختمانی
  • افزایش ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله
  • مقاومت بالای کامپوزیت در برابر رطوبت و خوردگی
  • هزینه کم برای نگهداری و تعمیر کامپوزیت
  • مقاومت بالای کامپوزیت در برابر شرایط متغیر زیست محیطی و مواد شیمیایی
  • مقاومت مکانیکی بالا و قابلیت جذب انواع ضربه و فشار
  • داشتن قابلیت انعطاف پذیری و فرم دهی بسیار بالا
  • سرعت نصب بالا
  • با هزینه های اندک امکان قالب گیری کامپوزیت به شکل مختلف وجود دارد؛ بنابراین این ویژگی باعث شده کامپوزیت در ساخت لوازم بهداشتی ساختمانی مثل سینک ظرفشویی و روشویی ووان حمام بیشترین استفاده را داشته باشد.

جمع بندی در مورد ساخت خانه با کامپوزیت

ساخت خانه با کامپوزیت یکی از ایده‌های جدید و قابل اجرا در صنعت ساختمان سازی است که می‌توان با استفاده از آن طرح‌های دلخواه خود را پیاده‌سازی کرد. کاربرد کامپوزیت در ساخت و ساز و تولید انواع تجهیزات ساختمانی، از نوآوری‌های روز دنیا محسوب می‌شود که برای ساخت مسکن در شهرهای پر جمعیت، امری ضروری به شمار می رود.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده‌ی تمام نظرات

مقالات برتر

آخرین مقالات