Search
Close this search box.

خمکاری ورق کامپوزیت و انواع آن

فهرست

یکی از سوالات پرتکرار در رابطه با ورق‌های کامپوزیت این است که پروسه خمکاری این ورق‌ها چگونه انجام می‌شود؟ خمکاری ورق کامپوزیت با استفاده از تجهیزات و ماشین‌آلات مدرن و پیشرفته‌ای صورت می‌گیرد.

به خصوص برخی از شرکت‌های تامین کننده معتبر از دستگاه‌های مدرن و نسل جدید خمکاری با هدف شکل دادن هر چه بهتر و دقیق‌تر ورق‌های کامپوزیت بهره می‌برند. در صورتی که شما هم قصد دارید در مورد فرایند خمکاری ورق‌های کامپوزیت اطلاعات کاملی به دست آورید بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

آشنایی با ورق کامپوزیت قبل از خمکاری

ورق کامپوزیت از چندین لایه مجزا تشکیل شده و ترکیبی از آلیاژ آلومینیوم، مواد پلیمری و چسب مرغوب است. این دسته از ورق‌های مقاوم و مستحکم در صنعت ساخت و ساز کاربرد بسیار گسترده‌ای داشته و امروزه به عنوان پوشش نما و کفپوش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قبل از اینکه در مورد خمکاری ورق کامپوزیت به طور مبسوط صحبت کنیم، لازم دانستیم ابتدا شما را با ماهیت و ساختار این متریال‌ها آشنا کنیم. ورق‌های کامپوزیت از سه لایه اصلی مرکزی و لایه‌های پوششی تشکیل شده اند. دو لایه از این متریال از نوع آلیاژ آلومینیوم بوده و لایه وسطی آن‌ها نیز از ترکیب چندین ماده پلیمری (پلی اتیلن) ساخته می‌شود.

البته بسته به چگونگی ترکیب لایه‌های مذکور و همچنین مغزی پلی اتیلن یا پوسته رویین، ورق‌های مختلفی تولید می‌شود؛ به همین دلیل ورق‌های کامپوزیت بیشترین تنوع را دارند.

برتری های ورق کامپوزیت برای خمکاری

این متریال‌ها به علت بهره‌گیری از مواد اولیه بسیار مرغوب و خاص، ویژگی‌های ممتاز بسیاری دارند. از جمله ویژگی‌های ساختاری ورق‌های کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن بسیار سبک
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • هزینه‌های تعمیر و سرویس بسیار کم
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و تغییر رنگ
  • عدم فرسایش و خوردگی

آیا امکان خمکاری ورق کامپوزیت وجود دارد؟

با توجه به پیشرفت کنونی صنعت، پروسه خمکاری انواع متریال‌ها حتی انواع فلزات به راحتی توسط تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود. خمکاری ورق کامپوزیت نیز خوشبختانه با بهره‌گیری از ماشین‌آلان پیشرفته با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت ممکن، در برخی از شرکت‌ها صورت می‌گیرد. از آنجا که ورق‌های کامپوزیت در مقایسه با سایر متریال‌های فلزی و چوبی دارای انعطاف‌پذیری بالاتری می باشند، پروسه خمکاری آن‌ها به مراتب راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر است  و به راحتی به فرم دلخواه و مد نظر شما تغییر شکل می یابند.

مطالعه بیشتر:  انواع تکسچر کامپوزیت نما به همراه عکس

هدف از خمکاری ورق کامپوزیت چیست؟

هدف از خمکاری ورق کامپوزیت، شکل دادن دقیق این متریال چندلایه و انعطاف پذیر است. با خمکاری، می‌توان از ویژگی‌های منحصربفرد ورق کامپوزیت نظیر انعطاف، استحکام و سبکی بهره برد. این امر امکان ساخت قطعات پیچیده با اشکال هندسی متنوع در صنایع مختلف را فراهم می‌کند. خمکاری ورق کامپوزیت به تولید محصولات زیبا، کارآمد و سبک منجر می‌شود. در نهایت، این فرآیند هزینه‌ها را کاهش، بهره‌وری را افزایش و کیفیت را بهبود می‌بخشد.

خمکاری ورق کامپوزیت

 انواع روش‌های خمکاری ورق کامپوزیت

از قدیم‌ الایام تا به امروز فرایند خمکاری ورق‌های کامپوزیتی به روش های گوناگون انجام می شده اما روش‌های امروزی با راهکارهای سنتی و قدیمی تفاوت بسیاری دارند. برای نمونه روش‌های سنتی خمکاری کامپوزیت همواره معایبی همچون امکان برگشت ورق را به دنبال داشته است.

این مورد یکی از معضلات و مشکلات چالش بر‌انگیز در فرایند خمکاری ورق کامپوزیت است. اما امروزه برخی از متخصصین با هدف جلوگیری از اثر برگشت فنر آزمایشات متعددی را روی ورق انجام می‌دهند. فرمول اصلی برای آزمایش دقیق و کامل خمکاری ورق عبارت است از:

  • R=15xT

که در این فرمول منظور از t همان ضخامت ورق است.

*علاوه بر این فرمول، روش‌های دیگری نیز برای خم کردن ورق کامپوزیت وجود دارد که با استفاده از دستگاه‌های مدرن صورت می‌گیرد.

۱- خمکاری ورق کامپوزیت به روش مکانیکی

یکی از اولین روش‌های خم کردن ورق کامپوزیت، روش مکانیکی است. در این فرایند، صفحاتی که قرار است خمکاری روی آن‌ها انجام شود روی لبه‌های بالایی قالب قرار می‌گیرند. در این روش به هنگام خمکاری بخش داخلی ورق فشرده‌تر شده و همزمان بخش بیرونی آن کشیده می‌شود.

دستگاه‌های مکانیکی برای خمکاری انواع ورق کامپوزیت یکی از به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها هستند؛ چراکه از دو مزیت دقت و سرعت بالا بهره می‌برند.

۲- خمکاری ورق به روش هیدرولیکی

روش هیدرولیکی از جمله پیشرفته‌ترین و جدیدترین روش‌های خمکاری ورق کامپوزیت در سراسر دنیا است. با بهره‌گیری از این تکنولوژی روز دنیا می‌توان پروسه خمکاری ورق‌های کامپوزیت را با کمترین ضخامت انجام داد. اکنون بسیاری از شرکت‌های ایرانی از این روش با هدف افزایش سطح کیفی خمکاری بهره می‌برند.

مطالعه بیشتر:  چگونگی چاپ روی کامپوزیت

۳- خمکاری با روش CNC

تجهیزات CNC از جمله پرکاربردترین ماشین‌آلاتی هستند که در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند. از این دستگاه‌ها در طی چندین سال اخیر در پروسه خمکاری انواع ورق کامپوزیت نیز استفاده می‌شود؛ چرا که بیشترین دقت، بالاترین سرعت و کمترین هزینه را دارند.

انواع دستگاه‌های برش CNC می‌توانند پروسه خمکاری را روی ورق‌هایی با متریال ترکیبی آلومینیوم و پلیمر با کمترین فواصل (میلی‌متری) پیاده‌سازی کنند. از مزیت‌های اساسی خمکاری ورق‌های کامپوزیت با دستگاه‌های CNC می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • سرعت تحویل بالا
  • ضریب ایمنی بالا
  • به ‌صرفه‌ بودن
  • قابلیت ایجاد شیارهای مخصوص با جوش پلی اتیلن
  • جلوگیری از بروز مشکلاتی همچون ایجاد خط و خش روی ورق هنگام خمکاری
  • کاهش میزان پرتی ورق

۴- خمکاری ورق کامپوزیت با روش پنوماتیک

در صورتی که ورق کامپوزیت به اعمال فشارهای بالا نیاز نداشته باشد، از این روش استفاده می‌شود. دستگاه‌های مجهز به فناوری پنوماتیک بدین صورت عمل می‌کنند که ابتدا ورق توسط کمپرسور مجهز به نیروی هوا خم می‌شوند. در حالت کلی از روش پنوماتیک عمدتا در خمکاری ورق کامپوزیت با ضخامت نسبتا کم استفاده می‌شود.

خمکاری ورق کامپوزیت

هزینه خمکاری ورق کامپوزیت

قیمت خمکاری ورق‌ کامپوزیت در شرکت‌های مختلف بر اساس نوع روش مورد استفاده، کیفیت ورق و ضخامت آن متفاوت است. برخی از شرکت‌های معتبر، خدمات خمکاری ورق کامپوزیت را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت انجام می‌دهند.

جمع بندی در مورد خمکاری ورق کمپوزیت

فرایند خم کردن ورق‌های کامپوزیت در ایران متاسفانه عمدتا با روش‌های سنتی و قدیمی انجام می‌شود. در مقابل، بعضی از واحدهای صنعتی همچون پرمیوم باند وجود دارند که با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و ماشین‌آلات پیشرفته می‌توانند پروسه خمکاری این متریال‌ها را با بالاترین کیفیت، بیشترین دقت و درعین حال کمترین هزینه انجام دهند.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده‌ی تمام نظرات

مقالات برتر

آخرین مقالات