Search
Close this search box.

تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

فهرست

آیا می‌دانید نمای کامپوزیت چگونه تعمیر و نگهداری می‌شود؟ نمای کامپوزیتی ساختمان از ورق‌های آلومینیومی تشکیل شده است که به صورت پنل‌هایی با ابعاد متفاوت روی دیوار بیرونی ساختمان‌ها نصب می‌شود. اما آیا می‌دانید چطور می‌توان این نما را تعمیر و نگهداری کرد؟

متریال اصلی در تولید ورق‌ کامپوزیت پرمیوم باند، آلومینیوم می باشد که به عنوان رقیب اصلی فولاد است. این فلز سبک، نقش مهمی در کاهش بار ساختمان و هزینه‌های اجرای نما دارد. از ویژگی‌های نمای کامپوزیتی این است که به دلیل برخورداری از سطح آلومینیومی، در برابر اکسیداسیون و خوردگی مقاوم است. این امر علاوه بر آسان‌تر کردن نگهداری سبب می شود که به دلیل برخورداری از طول عمر بالا، کمتر نیازمند تعمیر باشند. برای آشنایی بیشتر با جزئیات تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت، با ما همراه باشید.

آسانی تعمیر و نگهداری نماهای کامپوزیتی

ورق‌های کامپوزیت در اجرای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند و متشکل از سه لایه هستند. دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت سه الی نیم میلی‌متر می‌باشند و لایه میانی آن نیز از مواد پلی اتیلنی به ضخامت سه الی پنح میلی متر در نظر گرفته شده است.

تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت پس از نصب آسان است؛ چرا که بر روی ورق‌های کامپوزیت یک پوشش آستر اپوکسی رزین و یک لایه PVDF به منظور تثبیت رنگ آن‌ها در نظر گرفته شده است. همچنین بر روی سطح ورق کامپوزیت آلومینیوم، یک لایه فیلم جهت محافظت قرار دارد.

اهمیت سرویس و نگهداری از نمای کامپوزیتی

با توجه به آلایندگی بسیار بالا در شهرهای مختلف ایران، نگهداری و مراقبت از نمای کامپوزیتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ زیرا این نماپوش‌ها در اثر آلایندهای موجود در محیط به تدریج جلوه‌ی روزهای نخست خود را از دست داده و زیبایی بصری آن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به همین دلیل بهتر است ۲ الی ۳ سال یکبار پروسه سرویس و بازسازی نما روی آن‌ها صورت گیرد.

ویژگی‌های موثر در بازسازی نما

همان گونه که در مطالب بالا گفته شد بازسازی نمای کامپوزیتی بسیار ساده و راحت است. علت کاربرد گسترده این نماپوش‌‌‌ها در واقع داشتن برخی ویژگی‌های زیر است:

  • هزینه نصب بسیار کم
  • برخورداری از تنوع بالا از نظر رنگ و طرح
  • مقاوم در برابر حرارت
  • وزن کم
  • انعطاف‌پذیری بالا

تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

نگهداری از نمای کامپوزیت بسیار آسان می‌باشد. با رعایت چند نکته، می‌توان آن‌ها را برای سال‌ها در وضعیت ایده‌آل نگه داشت. به طوری که در حال حاضر برخی از ورق‌های کامپوزیت با ۲۰ سال گارانتی به مشتریان عرضه می‌شوند و به دلیل پوشش پیشرفته‌ای که بر روی این ورق‌ها وجود دارد، می‌توان حفظ کیفیت آن‌ها را برای سال‌ها تضمین کرد.

مطالعه بیشتر:  بهترین نورپردازی نمای ساختمان کامپوزیتی

در واقع پوشش ورق‌های کامپوزیت است که باعث می‌شود نما به تعمیر و نگهداری نیازی نداشته باشد و به عبارتی خیال مشتریان را از جنس و دوام آن‌ها راحت می‌کند. انتخاب رنگ‌های روشن برای ورق‌های کامپوزیت نما، گامی مؤثر در جهت کاهش تخریب سریع پوشش است. زیرا رنگ‌های روشن حرارت را بازتاب می‌کنند و از این طریق، سرعت تخریب پوشش نما را به حداقل می‌رسانند.

تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

بازسازی نما ساختمان قدیمی با کامپوزیت

یکی از بهترین و کم‌هزینه‌ترین راهکارها برای بازسازی نمای ساختمان‌های قدیمی در سطح شهر، استفاده از ورق‌های کامپوزیتی است. این دسته از متریال‌ها به علت برخورداری از وزن سبک، مقاومت و انعطاف‌پذیری بالا می‌توانند سالیان سال تحت شرایط جوی مختلف کیفیت و ظاهر اولیه خود را حفظ کنند.

از این ورق‌های آلومینیومی عمدتا در بازسازی نمای ساختمان‌ها و برج‌های مسکونی، اداری، تجاری استفاده می‌کنند. به عبارتی نماپوش‌های کامپوزیتی بهترین و ارزان‌ترین جایگزین برای انواع نماهای قدیمی همچون سیمان، سنگ، شیشه و… هستند.

روش‌های نگهداری از نمای ساختمان کامپوزیت

برای حفظ ظاهر اولیه نمای ساختمانتان، توصیه می‌کنیم به روش‌های نگهداری از نمای کامپوزیت توجه کنید. در ادامه، توصیه‌هایی برای مراقبت و نگهداری صحیح از نمای کامپوزیت ارائه می‌دهیم:

۱- ضرورت بازرسی و تمیزکاری مرتب نما

به طور سالانه سطح نمای ساختمان خود را بررسی کنید تا اگر بر روی آن، گرد و غبار و خاک ایجاد شده است؛ بتوانید مطابق با دستورالعمل های تمیزکاری شرکت سازنده، آن را تمیز کنید.

شستشوی نمای کامپوزیت به صورت سالانه با آب گرم و شوینده های ضعیف و یا ملایم، به افزایش طول عمر آن کمک می کند؛ چرا که این شستشوی ساده از تجمع رسوبات و آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند.

۲- توجه به صفحه‌های رو به خورشید در تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت

در تمیز کردن صفحاتی که رو به خورشید قرار دارند و دارای دمای بالای ۴۰ درجه سانتی گراد هستند، احتیاط کنید. دمای بالای این صفحات سبب می شود که در هنگام شستشو به سرعت خشک شوند که این موضوع احتمال ایجاد لکه بر روی این ورق‌های کامپوزیت را افزایش می‌دهد.

۳- عدم استفاده از مواد شوینده قوی برای تعمیر و نگهداری نما

برای شستشوی نما می توانید از آب، خمیر و پاک کننده‌های مخصوص، پارچه نرم و تمامی آنچه که با فلز آلومینیوم واکنش نمی‌دهد، استفاده کنید. توصیه می شود در زمینه تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت، اگر ورق کامپوزیت شما دارای رسوبات سنگینی می‌باشد، از مواد شوینده خانگی ملایم و ضعیف برای شستشوی آن‌ها استفاده کنید. پس از انجام عملیات شستشو، نما باید به سرعت خشک شود تا از بروز هرگونه لکه یا آسیب روی سطح ورق‌های کامپوزیتی جلوگیری شود.

مطالعه بیشتر:  انواع طرح تابلو کامپوزیت همراه با عکس

بازسازی نما

تعمیر نمای ساختمان چگونه است؟

برای تعمیر نمای کامپوزیت ساختمان از راپل و داربست استفاده می‌شود؛ در صورتی که ارتفاع ساختمان زیاد باشد، بهتر است از داربست استفاده گردد. در غیر اینصورت با استفاده از راپل نیز می توان نما ساختمان را تعمیر کرد.

البته لازم به ذکر است که ورق‌های کامپوزیتی با توجه به نوع نصب دارای انواع مختلف شامل ثابت یا ریلی هستند و تعمیرات آن‌ها نیز با در نظر گرفتن این فاکتورها انجام می‌شود.

هزینه تعمیر و نگهداری نمای ساختمان کامپوزیتی

برای بسیاری از افراد در زمینه اجرای نمای ساختمان، هزینه تعمیر و نگهداری بسیار مهم می‌باشد. یکی از مزیت‌های نمای ساختمان کامپوزیتی این است که نسبت به دیگر نماها دارای هزینه تعمیر و نگهداری کمتری-است.

اما با این حال در هزینه تعمیر و نگهداری نمای کامپوزیت عوامل مختلفی تاثیر گذار می‌باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • نوع تکنولوژی به کار رفته برای پوشش رنگ ورق های کامپوزیت
  • کیفیت و ضخامت هسته پلی اتیلن ورق کامپوزیت
  • کیفیت و ضخامت ورق های آلومینیومی به کار رفته در ورق های کامپوزیت
  • نوع ساختار و طرح در نظر گرفته شده برای اجرای نمای کامپوزیت ساختمان
  • نوع دسترسی به نمای ساختمان جهت تعمیر

جمع‌بندی در مورد تعمیر و نگهداری نما 

ورق‌های کامپوزیت دارای ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیاری هستند. به همین دلیل است که معماران و انبوه‌سازان ساختمان به آن توجه ویژه ای دارند؛ به طوری که از آن‌ها در اجرای نمای انواع ساختمان‌های مسکونی، برج‌های اداری و تجاری، نمای ویلاها و … استفاده می‌شود.

تعمیر ورق های کامپوزیت به آسانی انجام می شود. یکی دیگر از برتری‌های نمای کامپوزیت این است که برای نگهداری از نما، نیازی به تمیزکاری منظم آن‌ها نیست و در صورت نیاز آب خالص و یا آب و برخی شوینده های ضعیف برای آن کفایت می‌کند. پس از شستشوی آلودگی‌ها نیز می توان صفحات را با اسفنج از بالا به طرف پایین خشک کرد.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده‌ی تمام نظرات

مقالات برتر

آخرین مقالات