Search
Close this search box.

جدیدترین و بهترین رنگ نمای ساختمان (انواع رنگ نمای ساختمان)

بهترین رنگ نمای ساختمان

فهرست

آیا می‌دانید انتخاب مناسب رنگ نمای ساختمان می‌تواند جلوه هر ساختمانی را تغییر دهد؟ یک سؤال مهم‌ این است که بهترین رنگ نمای ساختمان در سال ۲۰۲۴ چیست؟ اگر قصد دارید بهترین ترکیب رنگی برای نمای ساختمانتان را انتخاب کنید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

شایان ذکر است که انتخاب رنگ مخصوص نما کاملاً سلیقه‌‌ای بوده و به علایق شخصی شما بستگی دارد. اما در چند سال اخیر، به‏‌خصوص در سال ۲۰۲۴ از رنگ‌های آکریلیک برای نمای ساختمان‌ها در سطح شهر بیشتر استفاده می‌شود. در ادامه قصد داریم چند مورد از بهترین و جدیدترین رنگ نمای ساختمان را به شما معرفی کنیم.

رنگ نما چیست؟

پیش از معرفی بهترین رنگ‌های نمای ساختمان، در ابتدا بهتر است که با ماهیت رنگ نما آشنا شوید. رنگ نما در اصل نوعی رنگ پوششی است که با هدف زیباسازی ظاهر ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما امروزه باتوجه‌ به پیشرفت علم، نمای رنگی ساختمان علاوه بر افزایش زیبایی ظاهری ساختمان، به‌عنوان یک‌لایه پوششی مقاوم و بازدارنده نیز عمل می‌کنند.

انواع رنگ نمای بیرونی ساختمان

رنگ نمای بیرونی ساختمان ویلا و سایر ساختمان‌های مسکونی بر اساس نوع مواد تشکیل‌دهنده به دودسته تقسیم می‌شوند:

۱.رنگ‌های بر پایه روغن یا آلکید

۲.رنگ‌های بر پایه آب

ترکیبات رنگی بر پایه حلال

این دسته از ترکیبات رنگی پس از قرارگیری روی سطوح مختلف به یک سطح سخت تبدیل و به‌نوعی یک عایق‌پوششی محسوب می‌شوند. البته پروسه خشک‌شدن رنگ‌های روغنی یا آلکید نسبت به سایر رنگ‌ها کندتر بوده و به زمان بیشتری (حدود ۲۴ ساعت) نیاز دارد.

در کل رنگ‌هایی که بر اساس روغن یا آلکید فراوری می‌شوند، در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل طول عمر بیشتری دارند. در حال حاضر بهترین رنگ نمای ساختمان‌های آجری و سیمانی، رنگ‌هایی هستند که بر پایه حلال‌ها تولید می‌شوند.

ترکیبات رنگی بر پایه آب

دومین دسته از رنگ نما برای ساختمان‌ها ترکیبات رنگی است که بر پایه آب (لاتکس) تولید می‌شوند. این رنگ‌ها نسبت به رنگ‌های روغنی سریع‌تر خشک شده و تبدیل به یک پوشش عایقی می‌شوند. جالب است بدانید که ترکیبات رنگی بر پایه آب در سه نوع لاتکس، اکریلیک و سیلیکونی تولید می‌شوند. به همین دلیل هنگام انتخاب ترکیبات رنگی که بر پایه آب هستند، بهتر است حتماً به نوع آن‌ها نیز دقت کنید.

مطالعه بیشتر:  بررسی سقف کامپوزیت و انواع آن

بهترین رنگ نمای ساختمان

اکریلیک: از جمله بهترین رنگ‌ها برای نمای بیرون ساختمان

جدیدترین و بهترین رنگ نمای ساختمان که این روزها موردتوجه قرار گرفته است، رنگ آکلریلیکی است. شاید شنیدن این جمله شما را متعجب کند، اما رنگ‌های آکریلیکی نوعی رزین بوده و بر پایه سیالات آب ساخته شده‌اند. به همین دلیل قدرت چسبندگی رنگ‌های آکریلیکی در مقایسه با سایر رنگ‌ها بسیار بیشتر است و طول عمر بالاتری نیز دارند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های این رنگ‌ که آن را به بهترین رنگ نمای خارجی ساختمان تبدیل کرده است؛ داشتن خاصیت عایق رطوبتی است. به بیانی ساده‌تر، رنگ‌های اکریلیک در برابر رطوبت بسیار مقاوم بوده و مانع از نفوذ رطوبت ناشی از باران یا هر عامل دیگری به بخش داخلی نما می‌شوند.

مزایای رنگ اکریلیک

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی، امروزه از روش‌های جدید و تجهیزات مدرن در رنگ‌آمیزی نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود. رنگ‌های اکریلیک با استفاده از دستگاه‌های اسپری رنگ جدید، روی سطوح مرتفعی همچون نمای ساختمان‌های چندطبقه به‌راحتی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از این ترکیبات رنگی مدرن علاوه بر کاهش هزینه‌های مربوط به تعمیر و ترمیم رنگ نمای بیرون ساختمان، سرعت رنگ‌آمیزی را نیز بالا می‌برد. یعنی شما می‌توانید با صرف هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی، نمای ساختمان خود را در کمترین زمان ممکن رنگ‌آمیزی کنید. رنگ‌های اکریلیکی بنا بر خصوصیات ساختاری منحصربه‌فردی که دارند، می‌توانند به‌عنوان بهترین گزینه برای رنگ نمای ساختمان ویلایی مورد استفاده قرار گیرند.

بهترین رنگ برای نمای سنگی ساختمان

اگر نمای سنگی را برای ساختمان خود انتخاب کرده‌اید، پس باید به فکر یک ترکیب رنگی زیبا و جدید برای نمای آن باشید. برای نماهای سنگی ترکیبات رنگی از نوع شفاف بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که این دسته از رنگ‌ها بر پایه رزین‌های اکریلیک فراوری شده و سطح آن‌ها دقیقاً مشابه شیشه است. این دسته از ترکیبات رنگی به‌نوعی بهترین رنگ نمای ساختمان‌های سنگی محسوب می‌شوند. همچنین هزینه کم و مقرون‌به‌صرفه آن‌ها نیز یکی دیگر از مزیت‌های این نوع ترکیبات رنگی هستند.

مطالعه بیشتر:  چگونگی چاپ روی کامپوزیت

رنگ‌های شفاف رزینی همچون پوشش عایق‌بندی‌ شده می‌تواند مانع از دیده‌شدن نمای سنگی زیرین شده و از دیگرسو می‌تواند در برابر شرایط جوی مختلف بهترین مقاومت را از خود نشان بدهد.

جدیدترین رنگ نمای ساختمان

رنگ‌های نانو برای نمای ساختمان

یکی از جدیدترین انواع رنگ نمای ساختمان که به‌تازگی موردتوجه قرار گرفته‌اند، ترکیبات رنگی نانو هستند. به عبارتی یکی از بهترین رنگهای نمای ساختمان که قابلیت ضد آب بودن را نیز دارد؛ رنگ‌ نانو است. رنگ‌های نانو یک عایق رطوبتی با سطح کیفی بسیار بالا هستند که به‌راحتی می‌توانند حتی در پرباران‌ترین مناطق کشور نیز به‌عنوان یکی از بهترین رنگ نما مورداستفاده قرار بگیرند. این دسته از رنگ‌ نما قابل شستشو است و به همین دلیل به‌عنوان رنگ نمای قابل شستشو هم شناخته می‌شوند.

نکات مهم در انتخاب بهترین رنگ برای نمای ساختمان

هنگام انتخاب رنگ نمای ویلا و ساختمان باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید:

  • شرایط آب‌وهوایی منطقه
  • ضد آب بودن رنگ
  • نوع ساختمان
  • کیفیت ساخت رنگ

هر یک از این چهار مورد به نوبه خود تاثیر بسزایی در نمای رنگی ساختمان دارند. شما باید انواع رنگ نمای ساختمان را با توجه و بررسی موارد فوق انتخاب نمایید.

برای مثال رنگ نمای ساختمان ضد آب اغلب برای ساختمان‌هایی مناسب است که در مناطق پرباران قرار دارند. یا مثلاً رنگ نماهای اکریلیکی، برای استفاده در ویلاهایی مناسب است که در آب‌وهوای خشک قرار دارند.

جمع‌بندی در مورد بهترین رنگ نمای ساختمان

در این مقاله پرمیوم باند بهترین رنگ برای نمای بیرون ساختمان و ویلا را به شما معرفی کرد. در نهایت باید به این نکته مهم اشاره کنیم که توجه به چهار فاکتور اصلی شرایط جوی، نوع ساختمان، ویژگی‌های رنگ همچون ضد آب بودن و کیفیت رنگ و همچنین بررسی و سنجش کیفی ترکیب رنگ مخصوص نما می‌تواند به شما کمک کند تا نه تنها در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید بلکه بهترین رنگ نمای ساختمان مناسب با سلیقه خود را انتخاب نمایید.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده‌ی تمام نظرات

مقالات برتر

آخرین مقالات