Search
Close this search box.

ورق کامپوزیت ضد حریق و کندسوز (انواع و توضیحات)

ورق کامپوزیت ضد حریق و کند سوز

فهرست

امروزه با افزایش چشمگیر جمعیت شهری و ساخت و ساز گسترده، ایمنی ساختمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است. یکی از مهم‌ترین نگرانی‌ها در این زمینه، پیشگیری از خطرات ناشی از آتش‌سوزی و انتشار دود و گازهای سمی است. در این میان، استفاده از مصالح نوین و هوشمندانه همچون ورق‌های کامپوزیت ضد حریق و کندسوز، گامی مؤثر در جهت ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و حفظ جان ساکنان محسوب می‌شود. این مقاله به معرفی انواع ورق‌های کامپوزیت ضد حریق و کندسوز و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها می‌پردازد. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصولات، با کارخانه معتبر پرمیوم باند در ارتباط باشند.

محصولات ورق کامپوزیت ضد حریق و کندسوز

ورق کامپوزیت FR چیست؟

ورق کامپوزیت FR مخفف کلمه لاتین Fire Resistance است که به معنای مقاومت در برابر حریق است. این ورق نسبت به ورق کامپوزیت معمولی مواد ساخت متفاوت‌تری دارد و متشکل از مواد معدنی ضد حریق است. در فرمولاسیون این محصولات از مواد اولیه‌ سازگار با محیط زیست استفاده می‌شود که به سختی مشتعل و در صورت اشتعال، خود به خود خاموش می‌شوند؛ به گونه ای که در مجاورت آتش، قطرات مذاب از آن‌ها چکه نمی‌کند و این عامل مانع گسترش آتش می‌گردد.

ورق‌های کامپوزیت ضد حریق تولید شده در کارخانه پرمیوم باند، موفق به کسب استانداردهای بین‌المللی معتبری گشته‌اند. از ورق کامپوزیت ضد حریق می‌توان به عنوان یک نمای قابل اطمینان استفاده کرد؛ زیرا از استحکام و فرم پذیری مطلوبی برخوردار است. این جنس متریال، در برابر شرایط آب و هوایی مختلف، مستحکم است و از استانداردهای جهانی پیروی می‌کند.

معرفی عملکرد انواع ورق کامپوزیت ضد حریق

ورق کامپوزیت ضد حریق شامل چند نوع است که از نظر عملکردی، تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. انواع ورق‌های کامپوزیت نسوز نسبت به ورق‌های معمولی، دیرتر دچار حریق می‌شوند و به بیانی دیگر، کند سوز هستند؛ ضمن اینکه گاز کمتری را هم متصاعد می‌کنند.

ورق کامپوزیت A

ورق کامپوزیت A از هیدرو کسید آلومینیوم و هیدروکسید منگنز با خلوصی بین ۸۸ تا ۹۰ درصد تشکیل شده است که مورد تایید استانداردهای معتبر جهانی از جمله ASTM  و EN13501-1 می‌باشد. برای ساخت نمای خارجی ساختمان‌های صنعتی بلند، مجتمع­‌های عمومی، بیمارستان‌ها، هتل‌ها، ایستگاه‌های زیرزمینی یا تونل‌ها استفاده از ورق کامپوزیت A2 پیشنهاد می‌شود.

ورق کامپوزیت B

در ورق‌های گرید B خلوص هسته اصلی حدود ۴۵ تا ۵۵ درصد است که به نسبت ورق کامپوزیت A، درصد خلوص کمتری می‌باشد.

تفاوت ورق کامپوزیت گرید A با گرید B از نظر مقاومت در برابر احتراق

همان‌طور که در مطالب بالا، هر یک از مواد تشکیل دهنده و ویژگی‌های ساختاری این دو نوع ضد حریق را بررسی کردیم؛ می‌توان گفت که در نهایت کامپوزیت گرید A نسبت به گرید B مقاومت بیشتری در برابر احتراق و آتش‌سوزی دارد.

علت برتری پوشش ضد حریق A نسبت به B دقیقا نوع مواد تشکیل‌دهنده آن است. ترکیب هیدروکسید آلومینیوم با هیدروکسید منگنز (با درصد خلوص بالا) باعث می‌شود تا متریال به هنگام برخورد با آتش، بیشترین میزان مقاومت را داشته و کمترین میزان خسارت را داشته باشد. به همین دلیل اگر دقت کرده باشید دیوار ضد حریق ساختمان‌های بلند از جنس ورق کامپوزیتی کلاس A است.

واکنش پوشش کامپوزیتی کلاس B و A در برابر آتش  

اگر بخواهیم دقیق‌تر به بحث مقاومت این متریال‌ها در برابر آتش‌سوزی بپردازیم، باید بگوییم که در کل پانل‌های درجه B1 نسبت به A2 مقامت کمتری دارند. یعنی در صورت آتش گرفتن پوشش‌های ضد حریق درجه B1 تا ۱۰ ثانیه می‌توان آن‌ها را خاموش کرد. در حالی که ورق‌های سطح A2 پس از گذشت ۲۰ ثانیه از زمان آتش سوزی خاموش می‌شوند. اما در کل ورق‌های ضد حریق سطح A2، برای استفاده در بخش‌های داخلی فضاهای بسته، مناسب‌تر هستند.

معرفی ورق کامپوزیت ضدحریق پرمیوم باند

ورق کامپوزیت ضد حریق پرمیوم باند در برابر آتش مقاومت بالایی دارد. این ورق از لایه‌های مختلفی تشکیل شده است. لایه‌های بیرونی آن از ورق آلومینیومی ساخته شده و در مرکز آن، ماده مرکب غیرآلی قرار گرفته که سرعت گسترش شعله به نقاط دیگر را کند می‌کند. در این لایه میانی، مواد ضدآتش در ابعاد نانومتری نیز وجود دارند.

این نوع ورق کامپوزیت از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که به دلیل حضور اکسیژن، مواد ریز غیرطبیعی و انواع زیادی از مواد با تراکم مولکولی بالا در ترکیب آن ایجاد شده است. این ویژگی‌ها باعث می‌شوند این ورق در برابر شرایط متغیر آب و هوایی از پایداری فوق‌العاده‌ای برخوردار باشد.

هر دو سطح ورق کامپوزیت ضد حریق پرمیوم باند با درجات پخت متفاوت توسط روش Coil coating پوشش داده می‌شوند و این نوع ورق کامپوزیت قابلیت خم کردن و تا کردن هم دارد.

مزایای ورق کامپوزیت ضد حریق

انواع مختلف ورق‌های کامپوزیت، مزایای زیر را دارند :

مسطح بودن پوشش و مقاوم در برابر پوسته شدن رنگ

ورق کامپوزیت ضد حریق در دمای بالا و با مواد سفت کننده مولکولی و با عملکرد بالای پیوندی، ساخته می‌شود تا بالاترین مقاومت را در برابر پوسته پوسته شدن داشته باشد. بنابراین در طولانی مدت پوسته پوسته نمی‌شود و ظاهر نازیبایی را به وجود نمی‌آورد.

سبکی و پردازش ساده

وزن سبک ورق کامپوزیت ضد حریق، حمل و نقل آن را آسان کرده است. همچنین سبکی می‌تواند در کاهش فاجعه در زمین لرزه‌ها موثر باشد. ورق کامپوزیت ضد حریق، پردازش آسانی دارد و عملیاتی همچون بریدن، مسطح کاری، نورد کردن و چند نوع شکل دهی با زاویه‌های متفاوت را می‌توان روی ورق اجرا کرد. پردازش آسان ورق کامپوزیت نسوز، نصب آن را ساده‌تر می‌کند و باعث کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود.

مطالعه بیشتر:  کامپوزیت تابلو چلنیوم چیست؟ (تفاوت تابلو کامپوزیت و چلنیوم)

دیر سوزی ورق کامپوزیت

ورق کامپوزیت ضد حریق به نسبت ورق کامپوزیت معمولی، دیر تر شعله ور می‌شود. لایه مرکزی ورق کامپوزیت از مواد پلی اتیلن غیر سمی است که با وجود خصوصیات پایداری در برابر آتش، به سختی می‌سوزد.

سادگی نگهداری

در محیط‌هایی که آلودگی زیادی وجود دارد، ورق‌های کامپوزیت در صورت کثیف شدن به راحتی و با مواد شوینده طبیعی، تمیز می‌شوند.

عدم تصاعد گاز‌های خطرناک و سمی

تصاعد نکردن گازهای سمی و خطرناک در هنگام آتش سوزی، از ویژگی‌های مثبت ورق کامپوزیت ضد حریق است.

عایق سرما و گرما

انواع ورق‌های کامپوزیت، عایق سرما و گرما می‌باشند و می‌توانند پوششی مقاوم در برابر نفوذ سرما و گرما ایجاد کنند؛ به همین دلیل برای استفاده در نمای ساختمان بسیار ایده آل هستند.

قیمت و خرید انواع ورق کامپوزیت ضد حریق

قیمت ورق کامپوزیت ضد حریق با توجه به نوع آن تعیین می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن خصوصیات ورق، قیمت روز دلار و یورو، ابعاد و اندازه ورق و … قیمت نهایی آن مشخص می‌گردد. می‌توانید برای اطلاع از قیمت روز انواع کامپوزیت ضد حریق و خرید، از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان پرمیوم باند در ارتباط باشید.

تماس با پرمیوم باند

ورق کامپوزیت کندسوز

این نوع ورق کامپوزیت، در صنعت ساختمانی کاربرد دارد و از دو ورق آلومینیومی تشکیل شده است. این متریال به دلیل کاهش خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی، تولید و به بازار عرضه می‌شود. همان‌طور که از اسم ورق کامپوزیت کندسوز پیدا است، این ورق نسبت به ورق‌های ضدحریق دسته‌های B1 و A2، مقاومت کم‌تری در برابر آتش دارد.

 کامپوزیت کندسوز پرمیوم باند

ورق های آلومینیومی کامپوزیت از دو لایه آلومینیومی رویی و پشت و یک مغزه پلیمری به نام پلی اتیلن ساخته می شوند. پلی اتیلن معمولی از دسته پلیمرهایی می باشد که در دمای حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد نرم شده و در حالت اکسید شدن قرار می گیرد. پلی اتیلن معمولی با قرار گرفتن در معرض شعله به راحتی شعله ور شده و با دور شدن شعله، پیشروی شعله همچنان ادامه می یابد و به صورت چکه های مذاب و انتشار دود سیاه رنگ و سمی با سرعت به پیشروی ادامه می دهد. این موضوع از معضلات بسیار مهم در بحث ایمنی و سلامت افراد در زمان آتش سوزی است.

مرکز اصلی تولیدکننده پرمیوم باند با استفاده از فن آوری های نوین و به روز و به جهت کاهش ریسک های خطرات در زمان آتش سوزی یک ساختمان و کم کردن سرعت پیشروی شعله (ایجاد زمان بیشتر جهت تخلیه ساختمان ،کم شدن مقدار دودهای ناشی از سوختن و رسیدن نیروهای امدادی) به ترکیبات متفاوتی از پلی اتیلن دست یافته است که با استفاده از این ترکیبات سرعت پیشروی کم شده است.

محصول پرمیوم باند کندسوز تحولی قابل توجه در صنعت ورق‌های نمای ساختمان می‌باشد و در این محصول سرعت اشتعال کاهش یافته است . علت این امر را می توان در ترکیب هسته سازنده این نوع ورق جستجو کرد. از آن‌جا که بخشی از هسته میانی این نوع ورق‌ها از مواد معدنی غیرقابل اشتعال تشکیل شده است، این محصول توانسته نقش مهمی در کاهش سرعت اشتعال در مقایسه با ورق های با هسته معمولی ایفا کند.

ویژگی های محصول کندسوز

۱-   این محصول کندسوز می باشد.

۲-   سرعت اشتعال و پیشروی شعله کم است.

۳- در مجاورت آتش، قطرات مذاب کمی از این محصول چکه می‌کند.

۴- هنگام اشتعال، دود کمی ایجاد می‌شود.

۵-این محصول فاقد ترکیبات سمی هالوژن‌دار بوده و در مجاورت آتش، گازهای سمی متصاعد نمی‌کند. (Halogen Free)

6-با توجه به کندسوز بودن این محصول، در صورت نیاز به محصولی با مقاومت بیش‌تر در برابر حریق حتما باید از محصولات ضدحریق پرمیوم باند با گرید A2 یا B1 استفاده شود.

موارد استفاده از ورق کامپوزیت کند سوز:

ورق کامپوزیت کندسوز در موارد بسیار زیادی بدون هیچ‌گونه محدودیتی استفاده می‌شود. این ورق‌ها در نمای داخلی و خارجی زمینه‌های مختلف کاربرد دارند. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولیدی‌ها
  • کاربردهای مربوط به طراحی خلاقانه نما و پارامتریک
  • ساختمان‌هایی مثل بیمارستان‌ها، ساختمان‌های مسکونی، مراکز درمانی، برج‌های بسیار بلند، ایستگاه قطار بین شهری و شهری، تونل‌ها، هتل‌ها
  • و…

نکات خرید ورق کامپوزیت کندسوز:

استفاده از ورق‌های کندسوز در ساختمان‌ها اهمیت زیادی دارد و شما باید موارد مختلفی را بررسی کنید تا خرید خوبی داشته باشید؛ این نکات عبارت‌اند از:

ابعاد مورد نیاز:

قیمت ورق کندسوز نسبتا بالا است، به همین دلیل در ابتدا ابعاد موردنظر خود را به‌درستی اندازه‌گیری کرده و ورق‌ها را در اندازه دقیق سفارش دهید.

کیفیت محصول:

این ورق‌ها در کیفیت‌های متنوعی تولید می‌شوند. به همین دلیل باید به کیفیت آن توجه داشته باشید و طبق کاربردی که از ورق کندسوز انتظار دارید، یکی از انواع آن‌ها را خریداری کنید.

مرکز فروش:

برخی از مراکز فروش محصولات بی‌کیفیت خود را به‌عنوان نمونه‌های باکیفیت به فروش می‌رسانند. همان‌طور که گفتیم این ورق‌ها نقش بسیار مهمی دارند، به همین دلیل باید خرید خود را از مراکزی همچون پرمیوم باند انجام دهید که سابقه درخشانی دارند.

مطالعه بیشتر:  جدیدترین و بهترین رنگ نمای ساختمان (انواع رنگ نمای ساختمان)

طیف رنگی:

یکی از مهم‌ترین مزایای این ورق‌ها این است که در طیف رنگی بسیار وسیعی تولید می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به سلیقه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. رنگ ورق کامپوزیت کندسوز هیچ تاثیری بر روی کیفیت آن و پوسته آن ندارد.

ورق ضد حریق B1

ورق‌های مقاوم در برابر حریق پرمیوم باند در دونوع کلاس B1 و A2 تولید می شوند. در کلاس B1، ورق‌ها حاوی ۵۵% مواد غیر قابل اشتعال هستند. به‌طور کلی می توان گفت این محصول به سختی مشتعل می‌گردد و در صورت اشتعال، خود به خود خاموش می شود. با توجه به ترکیبات به کار رفته در این محصول، در مجاورت آتش، قطرات مذاب از این محصول چکه نمی‌کند و از این رو حریق گسترش نمی‌یابد.

یکی از عوامل تلفات در حریق، خفگی در اثر دود و محصولات حاصل از سوختن می‌باشد. ورق‌های ضد‌حریق در مجاورت آتش، دود کمی تولید می‌کنند و این دود فاقد ترکیبات سمی هالوژن دار است(Halogen Free)

ورق‌های B1 دارای گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بوده و مطابق با استاندارد EN  ۱۳۵۰۱تست و مقاومت آن ها در برابر آتش معادل B ارزیابی و طبقه بندی می‌شود.

شایان ذکر است، ورق های B1  به سه دسته B1 normal ،plus B1  و B1 excellent تولید می‌شوند. همه ورق‌های فوق با توجه به آزمایشات انجام شده از نظر طبقه بندی رفتار مصالح ساختمانی در برابر آتش در گروه B، دسته بندی می‌شود و دارای گواهینامه فنی از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌باشند.

خصوصیات فیزیکی و مکانیکی این محصولات تقریبا مشابه است اما با توجه به میزان مواد معدنی به کار رفته در مغزه‌ی این کامپوزیت‌ها، پارامترهای رفتار دربرابر آتش (میزان حرارت آزاد شده، میزان تولید دود، میزان پیشروی و…  ) در این نوع مواد متفاوت است و افزایش مواد معدنی در مغزه، باعث بهبود عملکرد در برابر آتش می‌شود.

با توجه به استفاده حداکثری از مواد معدنی در محصولات B1 excellent، بهترین رفتار در برابر آتش در این نوع کامپوزیت در مقایسه با سایر محصولات مشاهده می‌شود و پس از آن محصولات plus B1 و B1 normal قرار دارند.

 مشخصات کلی ورق های ضد حریق B1:

  • ضخامت لایه آلومینیومی: ۰٫۳  mm  الی  ۵/۰ mm
  • ضخامت نهایی ورق: ۴  mm
  • عرض:  ۱۲۵۰ mm
  • طول:  تا  ۶۵۰۰ mm
  • سایز استاندارد: ۳۲۰۰*۱۲۵۰mm
  • پوشش رنگی P.V.D.F و پلی استر یا F.E.V.E
  • رنگهای موجود: شرکت پرمیوم باند قادربه تولید پنل با تمامی رنگ‌های موجود در کالرچارت می‌باشد .

کاربرد ورق کامپوزیت کندسوز:

  • دیواره بیرونی ساختمان
  • نوسازی نمای بیرونی ساختمان‌های قدیمی
  • بالکن، یونیت تجهیزات، پارتیشن‌های داخلی
  • پنل، تابلو‌های تبلیغاتی، تابلوهای فروشگاه‌ها
  • کاربردهای صنعتی، بدنه ماشین‌های یخچالی و غیره

عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت ورق کامپوزیت کندسوز

عوامل متعددی بر روی ورق‌های کامپوزیت کندسوز اثر می‌گذارد که در این بخش چند نمونه از مهم‌ترین آن‌ها را برای شما نام می‌بریم:

  • ابعاد:

طبیعتا هرچه در ابعاد ورق کامپوزیت کندسوز را در ابعاد بالاتری خریداری کرده باشید، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. برای ساختمان‌های بزرگ، شما به میزان بیشتری از ورق‌ها احتیاج دارید.

  • برند تولیدکننده:

برخی از برندها سابقه درخشانی دارند و محصولات خود را با بالاترین کیفیت به دست مشتریان خود می‌رسانند. قیمت محصولات برندهای معتبر و خوشنام بالاتر از برندهای دیگر است.

  • کیفیت و مقاومت ورق:

هرچه این ورق‌ها کیفیت و مقاومت بالاتری داشته باشند، قیمت آن‌ها نیز بالاتر می‌رود.

  • مقاومت دربرابر آتش:

درجه بندی مقاومت در برابر آتش این محصول نیز طبیعتا بر قیمت آن تاثیر دارد.

آیا ورق‌های کامپوزیتی ضد حریق و نسوز در برابر زلزله مقاوم هستند؟

از جمله سوالات متداولی که در رابطه با پوشش‌های کامپوزیتی ضد حریق مطرح می‌شود، میزان مقاومت این متریال‌ها در برابر زلزله است. در حقیقت کاربرد اصلی دیوارپوش‌های ضد حریق کامپوزیتی، جلوگیری از انتشار و گسترده شدن آتش است. این دسته از ورق‌های کامپوزیتی مقاومت خیلی زیادی در برابر زلزله ندارند. البته نباید از این نکته مهم غافل شد که میزان مقاومت و استحکام پانل‌های کامپوزیتی نسوز در برابر زلزله دقیقا به کیفیت ساخت سازه و اصول مهندسی به کار گرفته شده، بستگی دارد.

از طرفی هر چقدر کیفیت ساخت پانل کامپوزیتی ضد حریق بیشتر باشد؛ به همان اندازه مقاومت بیشتری در برابر زلزله و فشار نیز خواهد داشت.

جمع‌بندی درمورد ورق کامپوزیت کندسوز

در این مطلب به معرفی انواع ورق‌های کامپوزیت ضد حریق و کندسوز و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها پرداختیم. ورق‌های کامپوزیت ضد حریق از دو نوع اصلی A2 و B1 تشکیل می‌شوند که در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی دارند و در ساخت نماهای خارجی ساختمان‌های بلند و مراکز عمومی کاربرد فراوان دارند. همچنین ورق کامپوزیت کندسوز معرفی شده که نسبت به دو نوع قبلی مقاومت کمتری در برابر آتش دارد اما در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی به دلیل قیمت مناسب‌تر کاربرد دارد.

شرکت پرمیوم باند به عنوان یک تولیدکننده معتبر، انواع ورق‌های کامپوزیت ضد حریق و کندسوز را با کیفیت بالا و رعایت استانداردهای بین‌المللی تولید می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید این محصولات با پرمیوم باند تماس بگیرند.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
مشاهده‌ی تمام نظرات

مقالات برتر

آخرین مقالات